Fitte spieren geven je daadkracht
arrow_drop_up arrow_drop_down
15 januari 2015 

Fitte spieren geven je daadkracht

Zitten we veel stil, dan hollen onze spieren en botten achteruit. If you don’t use it, you lose it. Of je nu hebt beloofd mee te gaan op die survivaltocht of een belangrijke presentatie moet geven, een fit lichaam zet woorden om in daden!

Meer dan bewegen

Bij spieren denken we vooral aan lichaamsbeweging. Maar ze doen nog veel meer: de hartspier voorziet het lichaam van bloed. Spieren in je darmen helpen je voedsel verteren. Bovendien slaan ze vitamine C op, een essentieel weerstandsvitamine. Tijd om in actie te komen dus!

Lekker actief in het leven

Onze spieren worden vooral blij van kracht- en weerstandsoefeningen. Ons hart leeft op van duurinspanning. Doe wat je leuk vindt en doe het samen: met motivatie en plezier bereik je meer dan met wilskracht alleen. Gewichtheffen, zwemmen, gymnastiek en yoga houden je in topvorm. Je hart, darmen en weerstand profiteren mee. Meteen beginnen?

Spieren krijgen het liefst…

Goede eiwitten uit biologisch vlees, wild of vis. Dan herstellen spieren sneller als je je op de tennisbaan hebt uitgeleefd. Ook magnesium geeft je meer: het heeft een gunstig effect op de spieren, waaronder het hart. De natuurlijke energie in je lichaam activeer je met vitamine B6. Een banaan bevat veel van beide en houdt je lekker lang actief.

Stevig in je schoenen

Dankzij spieren en botten staan we stevig in onze schoenen. Maar ook voor botten geldt: if you don’t use it, you lose it. Ze regelen onder meer de zuurgraad van ons lichaam. Wanneer je te veel verzurende voeding eet of drinkt –  kaas, witbrood, frisdrank en melk – worden mineralen uit je botten gebruikt om de balans te herstellen. Het resultaat? Minder mineralenreserve en een slechtere botkwaliteit.

Goed in je mineralen

Goed calcium haal je bij voorkeur uit groene bladgroenten zoals spinazie. De opname in het lichaam is afhankelijk van vitamine D, dat we aanmaken onder invloed van zonlicht. Alleen op de zonnigste zomerdagen krijgen we er genoeg van – dagelijks een supplement is dus het advies! Noten en spinazie leveren magnesium voor de botten en het belangrijke zink haal je bijvoorbeeld uit oesters of ham.

Krachtig overkomen

Onze lichaamshouding vertelt veel over ons. Of we staan voor wat we zeggen of liever weglopen. Of we in onszelf geloven of juist bang zijn om te falen. Een fit lichaam zet je woorden om in daden en is een inspiratie voor iedereen. Je zegt hetzelfde, maar de mensen horen iets anders. Je goed voelen is het overtuigendste argument.

Bron: Natura Foundation

Tijd om je lichaam te laten optimaliseren?

Reactie plaatsen