arrow_drop_up arrow_drop_down

Het belang van mental coaching voor sporters en wat brainspotting kan betekenen

Het belang van mental coaching voor sporters en wat brainspotting kan betekenen

Als het plots stil wordt in het stadion

Champions League finale 2018: de hele voetbalwereld kijkt verbaasd toe hoe Loris Karius, keeper van Liverpool, twee van de meest banale blunders uit zijn carrière maakt. Op het WK 2018 mist niemand minder dan sterspeler Lionel Messi in de 62e minuut een beslissende penalty. Dezelfde fout die de Argentijnen in 2016 de Copa America kostte. De fans zijn verbijsterd. Hoe kan dit in godsnaam gebeuren?

Nochtans zijn dit geen geïsoleerde gevallen. Opeenstapelingen van flagrante missers zijn schering en inslag in de sportwereld. Maar wat is nu echt de oorzaak? Viel Karius ten prooi aan acute faalangst? Zijn eerste blunder was wellicht stom toeval, maar hoe verklaar je die tweede historische flater in éénzelfde wedstrijd? En straalde de IJslandse keeper Halldórsson misschien te veel power uit met zijn krachtige lichaamstaal waardoor hij Messi aan het twijfelen bracht?

De vraag die op ieders lippen brandt is nu: “Gaan deze ervaringen invloed hebben op de toekomstige prestaties van deze sterspelers?” Het langetermijn effect van traumatische sportervaringen mag echt niet onderschat worden. Zeker bij professionele topsporters telt elke nanoseconde. Onbewuste aarzelingen moeten daarom koste wat het kost vermeden worden om de reactiesnelheid op topniveau te houden.

Hoe ons onderbewustzijn ons denken en doen bepaalt

De voordelen van sport op ons mentale welzijn zijn alom bekend. Dit werkt echter ook andersom: de mentale conditie heeft wel degelijke een bepalende invloed op de sportieve prestaties. Mental coaching voor sporters is bijgevolg een elementair aspect van een integraal trainingsplan.

(On)bewuste trauma’s en angsten hebben altijd een verlammend effect en iedereen heeft er. Alleen zal de gradatie van persoon tot persoon verschillen. Een valpartij tijdens een steile afdaling zal je vingers onbewust sneller op de rem houden. Keepers die een bal in het gezicht hebben gekregen, zullen onbewust langer aarzelen om de volgende goal te stoppen. En als je trainer te hard of te vaak brult dat je positie moet houden, zal je misschien té bewust op je positie letten en de openingen in het speelveld net iets te laat zien aankomen.

Vaak beseffen we niet dat we onbewust aarzelen. De onderliggende oorzaak zit bovendien vaak in een klein hoekje, maar de gevolgen kunnen een pak groter zijn dan verwacht!

Wat kunnen we eraan doen?

Mental coaching voor topsporters is geen luxe, maar een must! Alleen als sporters fysiek én mentaal in topvorm zijn, kunnen ze topprestaties neerzetten. Daarom is het cruciaal om mental coaching de nodige aandacht te geven.

  • Kies eerder voor positieve stimulatie via motivatie, beloning en complimentjes dan de harde brultechnieken om onbewuste mentale traumatisatie te vermijden.
  • Pas mental coaching niet alleen toe voor de peptalk in groep, maar voorzie ook tijd en ruimte voor individuele coaching en persoonlijke one-on-one gesprekken.
  • Pak de problemen bij de wortel aan. Als het echt niet duidelijk is waar de onderliggende oorzaken zich bevinden, kan je die eventueel via brainspotting bovenhalen.

Wat is brainspotting?

Brainspotting is een non-verbale therapeutische methode die een veilige en directe bypass naar het onderbewustzijn maakt. Zo kunnen ervaringen en symptomen buiten het bereik van je cognitieve en mentale bewustzijn aangesproken worden. De onderliggende neurofysiologische bronnen van emotionele en lichamelijke pijn, trauma en andere complexe symptomen worden met brainspotting bijzonder snel geïdentificeerd.

De techniek maakt gebruik van visuele en auditieve prikkels zodat er geen taal nodig is. Een interessante zaak als je niet weet waar de oorzaak zich bevindt en er dus niet over kan praten. Ook hertraumatisatie wordt vermeden als het woordelijk herbeleven van onaangename en traumatische ervaringen te belastend is voor het individu.

brainspotting

Hoe werkt het dan?

De brainspotting techniek is het vervolg op Eye Movement Desensitization and Reprocessing. Die EMDR methode maakt gebruik van oogbewegingen en andere links-rechts stimulatie. Elke oogpositie is namelijk gelinkt aan een bepaald deel in ons brein. Oogfocus op een bepaald punt, zal het gedeelte in het brein activeren, waar een bepaalde emotie verstopt zit. Waar we kijken, verklapt zo welke gevoelens, emoties en (onbewuste) trauma’s we ervaren.

Waarom brainspotting integreren in de mental coaching voor sporters?

  • non-verbale therapievorm zonder taalbarrière of hertraumatisatie
  • directe bypass naar het onderbewustzijn levert erg snel resultaat
  • veilig en toepasbaar bij diverse fysieke en psychische uitdagingen
  • perfect te combineren met andere therapieën en mental coaching
  • blijvend en diepgaand resultaat op levenskwaliteit en performance
  • meer inzicht in mentale blokkades, zonder ongewenste neveneffecten

Brainspotting bij Topsportadvies

Bij Topsportadvies gaan we altijd op zoek naar de onderliggende oorzaken. Mental coaching voor sporters en brainspotting passen perfect in onze holistische visie waarbij lichaam en geest onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.

EENS PROBEREN?

Reactie plaatsen