Lekke darm of lekke tube? Think again!
arrow_drop_up arrow_drop_down
21 februari 2016 

Lekke darm of lekke tube? Think again!

Elke ochtend eten we een lekkere boterham, met chocopasta, confituur of kaas. Ook ’s middags zit er vaak brood in onze lunchbox. En s’avonds…dan is het soep met brood, of een heerlijke pasta, rijst, aardappelschotel of pizza. Als we kijken wat voetbalclubs en wielerploegen nog serveren als maaltijd, dan vallen we achterover!

Wat is nu precies de impact op ons lichaam van al die bewerkte granen? Zijn deze granen überhaupt wel eetbaar? En wat is de relatie met die vervelende tennis– of golferselleboog, die pijnlijke kniepeesontsteking of het opgelopen scheurtje in uw dijspier ?

Wat zit er nu precies in die boterham of pizza?

Eerst en vooral moeten we ons de vraag stellen waar deze granen vandaan komen en hoe ze bewerkt worden. Wat zit er nu precies in die boterham of pizza?

Al deze producten zijn gemaakt van tarwe. Deze graankorrel wordt gemalen, chemisch bewerkt en allerhande stoffen worden eraan toegevoegd zoals suiker, zout, gist, bewaarmiddelen (E-nummers)…Maar deze graankorrel zou eigenlijk moeten zorgen voor de opvolging van de tarweplant. Het is in principe het ‘kind’ van de plant. De korrel zou moeten opgegeten worden door vogels die het op hun beurt weer uitscheiden en waar een mooie nieuwe tarweplant uit kan groeien. De korrel is dus helemaal niet verteerbaar. Op die manier is de overleving van de tarweplant gegarandeerd. Daarenboven zorgt de plant ervoor dat zijn graankorrel helemaal niet eetbaar of verteerbaar is door er toxische stofjes aan toe te voegen, antinutriënten genaamd. Lectines (ook in onrijpe tomaten, aardappelen, cornflakes) en Saponines (ook in peulvruchten inclusief pinda’s en soja) zijn daar voorbeelden van. Dit is het afweersysteem van de plant. Slim zo’n plant!

Daarnaast bevatten graanproducten ook gluten, meer bepaald de eiwitten  gliadine (gluten) en zonuline. Iets waar veel mensen intolerant of zelf allergisch voor blijken te zijn. Vervelend, maar uiteindelijk niet meer dan normaal, aangezien het eigenlijk geen ‘mensenvoedsel’ is.

Maar wij zijn slimmer…denken we! We malen de graankorrel tot kleine stukjes, tot we bloem hebben. Op die manier kunnen we het verwerken in etenswaren zoals brood, pasta, pizza, gebak, koekjes… We houden er geen rekening mee dat bij dit proces alle toxische stofjes vrijkomen! Deze gluten, saponines en lectines maken werkelijk onze darmwand kapot!

Onze darmwand is een aaneenschakeling van darmcellen. Ze hangen aan mekaar vast door ‘tight junctions’. Dit zijn minuscule poortjes die enkel de nodige stoffen binnenlaten in het lichaam. Al de rest wordt niet binnengelaten en belandt dus in het toilet. Onderzoek toont aan dat deze tight junctions door de antinutriënten en de gluten helemaal kapot gemaakt worden!

Nu zitten we met een groot probleem! Stoffen die normaal nooit de bloedbaan bereiken kunnen nu door de darmwand heen en belanden in ons lichaam. In de literatuur heet dit een lekkende darm (leaky gut). Gelukkig hebben we zelf ook een immuunsysteem dat er altijd nauwlettend op toeziet dat er geen indringers ons lichaam binnendringen. Ons afweersysteem komt in actie! Onze witte bloedcellen trekken ten strijde om de indringers te vernietigen. Tegelijkertijd gaan vetcellen trachten ‘de wonde’ af te dekken door ze te bezetten en ook ontstekingsstofjes te produceren. De wonde? Wel, dat is 200m² darmoppervlak! Dat is heel wat! We krijgen dus een dikke buik van al dat brood, omdat onze vetcellen het lek proberen te dichten.

Daarbij komt dat er nu ook voortdurend, 24/7,  ontstekingsstofjes in ons bloed circuleren. Die zijn er namelijk om de indringers te vernietigen die voortdurend binnenkomen namelijk ’s morgens met die boterham, ’s middags met het belegde broodje, ’s avonds met de pasta en tussendoor met de koekjes. Een bijkomend maar belangrijk probleem is het feit dat zelfs onze eigen darmflora (de slijmlaag met bacteriën) een immuunreactie kan uitlokken als dit door de darmwand heen binnenkomt. Dit is het geval bij mensen waarvan de darmflora eigenlijk niet meer lijkt op die van de homo sapiens door een eetgewoonte dat gebaseerd is op granen en zuivel! Van koemelk krijg je een koeienflora en het eiwit caseïne kunnen we als mens niet verteren. Melk is voor de kalfjes, die hebben 7 magen..

Zo’n continu actief immuunsysteem wordt ook wel een laaggradige ontsteking genoemd (low grade inflammation of cytokine spillover syndrome). Het merendeel van de vlaming, of west-europeaan heeft te maken met een laaggradige ontsteking. Dan nog niet te spreken over onze topvoetballers of wielrenners die elke dag nog bergen graanproducten nuttigen. Als we diepgaande bloedanalyses uitvoeren bij wielrenners na een grote ronde, is het opmerkelijk hoe zwak hun immuunsysteem scoort (HIPP: hypo ionic protein profile). We constateren bij deze atleten doorgaans sterk verzwakte darmen. De gevolgen zijn soms niet te bedenken: diarree, irritatie bovenste luchtwegen, pijnlijk lichaam, geen kracht in de benen, krampen…

De gevolgen van zo’n laaggradige ontsteking zijn niet te overzien en zullen voor velen bekend in de oren klinken. Sluimerende ontstekingen die niet opgelost geraken, voortdurende vermoeidheid, ontstoken tandvlees, buikpijn, hoofdpijn, migraine, eczeem/psoriasis, diabetes type 2, aderverkalking, overgewicht, auto-immuunziektes, psychische aandoeningen zoals depressie… we geloven dat we met deze korte opsomming het grootste deel van de vlaming aanspreken, inclusief de sportende vlaming en zelfs de topsporter!

Rust voor je immuunsysteem

Wil je dus verlost worden van die tenniselleboog, achillespeesonsteking, kniepeesontsteking…? Of wil je je terug fitter voelen en niet voortdurend vermoeid zijn? Zorg er dan voor dat je immuunsysteem eindelijk eens rust krijgt! Zorg ervoor dat je darmflora er één is die hoort bij het mensenras door veel groeten, fruit, kruiden, gevogelte en vette vis te eten! Zorg er ook voor dat je darmwand niet kapot gemaakt wordt door al die graanproducten! Op die manier komen er geen onnodige indringers binnen en kan ons afweersysteem zich eindelijk bezighouden met wat echt belangrijk is!

De primaire oorzaak van deze ontsteking moet worden aangepakt zonder de ontstekingsreactie volledig uit te doven. We willen namelijk het immuunsysteem niet helemaal lam leggen. De belangrijkste modulerende natuurlijke ontstekingsremmers zijn omega-3-vetzuren (vette vis, walnoten, lijnzaad, algenolie), astaxanthine, curcuma (geelwortel), boswellia serrata en geconjugeerd linolzuur of CLA. Deze stoffen moduleren de ontsteking zonder ze volledig uit te schakelen, want ontstekingen zijn een noodzakelijk verdedigingsmechanisme tegen vreemde stoffen. Het functionele verdedigingsaspect van ontstekingen zijn bij alle degeneratieziekten uiterst belangrijk, maar mogen niet uit de hand lopen! De volgende stoffen dragen bij om zowel de stille als de agressieve ontstekingen niet volledig uit te roeien, maar te helpen verstillen tot een niveau waarop geen beschadigingen kunnen voorkomen aan de weefsels: natuurlijke anti-inflammatoire en antioxiderende stoffen zoals L- glutamine, Lactoferrine, D-Mannose, N-acetylcysteïne en zink, samen met voedingsaanpassingen voor een lekkende darm, prebiotica (vezels) en het gebruik van probiotica (goede darmbacteriën).

Vraag raad aan topsportadvies wat je kan doen om jouw eventuele laaggradige ontstekingen in je lichaam te stoppen en hoe je jouw darmwand kunt herstellen!

Tijd om je lichaam te laten optimaliseren?

Reactie plaatsen